Týchto 7 potravín vyraď zo svojho jedálnička ak si tehotná

321x

Tehotenstvo je pre organizmus matky jedno z najnáročnejších období. Preto v tehotenstve viac ako inokedy záleží na vašom stravovaní. Niektoré potraviny a nápoje treba len obmedziť, iným sa treba vyhýbať úplne. Jednou zo zásad, je počúvať svoje telo. Ak je vám počas tehotenstva zle z niektorých potravín, nekonzumujte ich.  Ďalšou  dôležitou zásadou je držať sa základného pravidla.  Nezdravé jedlá vo všeobecnosti sú nezdravé  aj v tehotenstve. A ktorým potravinám by sa mali budúce mamičky teda radšej vyhnúť?

Healthy and Junk Food and Human Silhouettes

Alkohol a tehotenstvo

Základnou potravinou ktorú treba zo svojho jedálnička vynechať je alkohol. Dôvod je jednoduchý, cez placentu sa k plodu dostávajú škodlivé látky, ktoré môžu poškodiť jeho mozog i ostatné orgány. Je dokázané, že alkohol počas tehotenstva je rizikovým faktorom, ktorý môže viesť vážnemu poškodeniu vývoja plodu, môže u dieťaťa spôsobiť vznik vrodených vývojových chýb a vyvolať predčasný pôrod. Ženy často v prvých mesiacoch netušia, že sú tehotné. Práve prvý trimester je najrizikovejším obdobím, keď sa vyvíjajú orgány dieťaťa. Ak žena vypije malé množstvo, kým nevie, že je tehotná, neznamená to, že sa jej narodí poškodené dieťa. Avšak už len pri podozrení na tehotenstvo je potrebné sa mu vyhýbať.

Surové mäso a sushi a tehotenstvo

V tehotenstve by sa mali budúce mamičky vyhýbať aj jedlám s obsahom surového mäsa, kde sa môžu nachádzať nebezpečné listérie. Medzi tieto jedlá patrí teda napríklad tatarák, sushi a steaky pripravované na spôsob rare alebo medium.  Pri príprave steakov ich preto radšej poriadne prepečte, aby ste sa vyhli rizikám. Problémom môže byť aj pečeň, tá obsahuje nadmerné množstvo vitamínu A, ktorý vo veľkom množstve nie je vhodný pre vývoj vášho dieťatka.

Surové vajcia a tehotenstvo

V tehotenstve je dôležité si  dávať pozor aj na surové vajcia. Problémom sú aj výrobky, ktoré takéto vajcia obsahujú, napríklad majonéza alebo zmrzlina. Dôvodom je salmonelóza, ktorá zvyšuje riziko potratu. Preto ak máte chuť počas letných dní chuť na maškrtu v podobe zmrzliny, siahnite radšej na takú, ktorá nie je vyrobená z mlieka.

Nepasterizované mliečne výrobky a tehotenstvo

Problémom môžu byť tehotenstve aj nepasterizované mliečne výrobky, napríklad nepasterizované mlieko a bryndza. Poprípade sa vyhýbajte vo zvýšenej miere aj syrom typu niva, camembert či encián. Problémom týchto výrobkov je možnosť infekčnej nákazy, napríklad toxoplazmózou. Táto infekcia môže viesť k poškodeniu plodu a niekedy je aj dôvodom potratu.

Káva a čierny čaj v tehotenstve

Týchto nápojov sa nie je potrebné vzdať úplne, ale treba ich čo najviac obmedziť.  Tieto nápoje obsahujú veľké množstvo kofeínu a znižujú vstrebávanie železa, čím sa môžete cítiť v konečnom dôsledku viac unavená.

Niektoré ryby v tehotenstve

Všeobecne platí, že ryby sú kvôli obsahu omega-3 mastných kyselín zdravé a prospešné. Ale niektoré druhy rýb obsahujú veľké množstvo  ortuti, čo môže ohroziť vývoj nervovej sústavy plodu. Ide napríklad o makrely, zubáče alebo žraloky. Naopak netreba sa vyhýbať lososom, tuniakom, pstruhom a kreviet.

Hríby v tehotenstve

Hríby v tehotenstve môžu spôsobovať problémy, lebo na seba viažu veľké množstvo toxických látok, preto sú počas tehotenstva rizikovou potravinou. Počas prvého trimestra ich úplne vynechajte, inokedy veľmi obmedzte. Alternatívou sú šampiňóny, ale tiež v obmedzenom množstve. Zároveň treba povedať, že niektoré hríby v tehotenstve obsahujú aj veľa prospešných látok, preto občasné zaradenie do jedálnička vám určite nezaškodí.

 

Okrem potravín by si budúce mamičky, pre zdravý vývoj svojho dieťatka  mali dať pozor na umelé látky pridávané do jedál a nápojov. Treba sa vyhnúť najmä dvom kategóriám a to sú umelé farbivá( „éčka“) a umelé sladidlá, ktoré sa pridávajú do nápojov a džúsov.

Samozrejme počas tehotenstva by ste mali zachovať aj určité pravidlá, ktoré zbytočne nebudú zvyšovať riziká. Musíte dávať pozor na náradie, s ktorým pracujete v kuchyni pred úpravou jedál, alebo všetko ovocie i zeleninu pred jedením poriadne vyumývajte.

Viac podobných článov si nájdete na našom webe www.fitmaminy.sk alebo na našom blogu venovaný mamičkám a tehuľkám.