Mýty v tehotenstve, ktorým veríme

10x

Očakávanie prírastku do rodiny, je určite radostným zážitkom. Akonáhle oznámite svoju novinu
a sú vyjadrené prvé gratulácie, prichádzajú obvykle tiež prvé rady od najbližších. Určite sa
mnohé z vás stretli s rôznymi príbehmi a mýtami súvisiacimi s tehotenstvom, ktoré vám povedali
vaše mamy alebo staré mamy.


Mnohé povery nedodávajú vzpruhu a radosť, ale skôr obavy. Ale sú tieto obavy na mieste? Ako
to s tými poverami a mýtami naozaj je? Čo vlastne znamenajú a sú vôbec niektoré založené aj
na nejakom základe?


Poďme sa pozrieť na najčastejšie mýty, ktorým mnohé ženy stále veria.

Mýtus 1. Ak ste sa doteraz necvičili, v tehotenstve s tým nezačínajte!


Ak vám to lekár nezakáže a nie ste v komplikovanom tehotenstve, tak aj tehotenstvo je vhodný
čas začať s cvičením. Nikde v lekárskej literatúre sa nehovorí, že mierne cvičenie, ako je
chôdza, plávanie či bicyklovanie a pod. môže uškodiť. Skutočným nebezpečenstvom je
nečinnosť, ktorá prispieva k nadmernej telesnej hmotnosti, vysokému krvnému tlaku,
bolesti, zvýšenému riziku cisárskeho rezu a tehotenskej cukrovke. Viac ako polovica žien
s tehotenskou cukrovkou trpia neskôr v živote cukrovkou II. typu a výskum ukazuje, že aj ich
deti majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú mať nadváhu alebo cukrovku.


Mýtus 2. Musíte jesť za dvoch, aby dieťatku nič nechýbalo

Často počujeme z úst našich starých mám, a mám, že počas tehotenstva je nevyhnutné jesť
omnoho viac aj za dieťa. Avšak ak uveríte tomu, že počas tehotenstva musíte dvojnásobne
zvýšiť svoj kalorický príjem, čoskoro priberiete oveľa viac, než ste čakali. Extrémny prírastok
váhy v tehotenstve môže spôsobovať rôzne komplikácie. Miesto kvantity stavte radšej na
kvalitu. Konzumujte dostatok zeleniny a ovocia a ľahko stráviteľných jedál. Raz za čas si
samozrejme môžete dopriať aj nejaký ten tehotenský prehrešok, ale ak budete neustále
podliehať tehotenským chutiam, budete bojovať s nadbytočnými kilami ešte dlho po pôrode.


Mýtus 3. Ranná nevoľnosť sa končí v prvom trimestri

Kiež by to tak bolo. Pravdou je, že tehotenské nevoľnosti môžu trvať oveľa dlhšie a to až do 20.
týždňa gravidity. V ojedinelých prípadoch môžu byť dokonca neželaným sprievodným znakom
celého tehotenstva. Nevoľnosti sú najmä v prvom trimestri pomerne časté. Ak však budete cítiť,
že vám bránia normálne fungovať počas dňa, môžete sa obrátiť na lekára.


Mýtus 4. Beh počas tehotenstva je nebezpečný

Nie je. Nemusíte sa báť, že počas behu sa bude natriasať vaše bábätko v brušku a spôsobíte
mu nadmerné otrasy Ak ste boli pred otehotnením vášnivé bežkyne, potešíme vás, v behu
môžete pokojne pokračovať. Základom je počúvať svoje telo. Je ale nutné si uvedomiť, že s
narastajúcou dĺžkou tehotenstva je potrebné záťaž postupne znižovať


Mýtus 5. Tehotné ženy nesmú podstúpiť röntgen

Nadmerné vystavenie sa radiácii je samozrejme nebezpečné ale röntgen zubov alebo prejsť
cez check-in na letisku podstúpiť môžete. Ide o veľmi malé množstvo žiarenia, ktoré by nemalo
mať vplyv na plod. Ak sa jedná o röntgen trupu, obličiek alebo panvy, tam je žiarenie trošku
väčšie a preto je potrebné, aby ste informovali lekára o svojom tehotenstve. Odborník zváži
prínos röntgenového vyšetrenia, pretože niekedy je to nevyhnutná možnosť. Ak nie, určite
počká na vyšetrenie po pôrode..


Mýtus 6. Ak športujete veľa, musíte výrazne znížiť intenzitu cvičenia

Samozrejme neodporúčame počas celého tehotenstva šprintovať, ale kľudne môžete udržiavať
svoj športový program ako je vám to príjemné – stačí počúvať vaše telo a vášho lekára. Ak
nemáte žiadne komplikácie, môžete svoje obľúbené aktivity naďalej vykonávať na vyššej
úrovni, ale odporúčame vám lepší lekársky dohľad. Pozor si dajte na prehriatie organizmu,
pretože vysoká teplota môže škodiť plodu. Čiže pravidelne dopĺňajte tekutiny, necvičte vonku
počas veľkej horúčavy a vyhnite sa cvičeniu takej náročnosti, že lapáte po dychu.

Mýtus 7. V tehotenstve nemôžete cvičiť bruško


Áno je pravda, že cvičenie na chrbte, môže spôsobovať po prvom trimestri problémy. Je to
z dôvodu, že rastúca maternica tlačí na hlavnú dutú žilu, ktorá navracia krv do srdca, a tak
môže znižovať prietok krvi a spôsobuje pocity závratu alebo zvracania. Odborníci preto
neodporúčajú cvičenia na chrbte počas 2 a 3 trimestra. Každopádne existuje veľa iných
spôsobov, ako si precvičiť bruško bez podstúpenia tohto rizika. Veľmi účinné cviky, ktorými
dostatočne precvičíte brušné svalstvo, môžete vykonávať v planku, v stoji alebo v kľaku.

Mýtus 8. Je vám ráno zle? Potom to bude dievčatko.


Že je ranná nevoľnosť spoľahlivým znamením na určenie pohlavia bábätka, spadá
pravdepodobne do kategórie „moderných mýtov“, pretože väčšina týchto prípadov je
predovšetkým známa z množstva hollywoodskych filmov. Potom, čo bolo považované za
pravdivé tvrdenie, že ranná nevoľnosť nepoukazuje na pohlavie nenarodeného dieťaťa, predsa
len jedna švédska štúdia na milióne žien, ktoré sa prieskumu zúčastnili, zistila, že na tom
skutočne niečo je.


Mýtus 9. V tehotenstve sa nesmie lietať.

Mýtus! Jediným obmedzením je lietanie v 3. trimestri. Niektoré aerolinky vás odmietnu zobrať na
palubu po ukončení konkrétneho týždňa. Dôvodom je obava z predčasného pôrodu vo vzduchu.
Ak v úvode tehotenstva trpíte nevoľnosťou, lietanie môže byť pre vás nepohodlné. Za najlepšie
obdobie pre cestovanie (ak vám to váš zdravotný stav dovoľuje) sa považuje druhý trimester.

Mýtus 10 Pozor na morské plody a ryby.


Dary mora aj ryby sú v jedálničku vítané. Vyhnite sa len surovým resp. tepelne neupraveným
rybám a morským plodom. Takisto môžu byť nebezpečné ryby, ktoré obsahujú väčšie množstvo
ortuti ako je žralok alebo makrela. Preto radšej siahnite po grilovanom pstruhovi ako po sushi.

Veríme, že tieto povery vás už naďalej nebudú trápiť a budete si užívať vaše tehotenstvo.


Vaše Fitmaminy.