Kyselina listová ako vitamínová bomba pre vás a vaše dieťa

370x

Na začiatku tehotenstva na ňu nedá žiadny lekár pri svojich pacientkach dopustiť, reč je o kyseline listovej, vitamíne ktorý určite zaraďte do svojej stravy.  Aký prospešný význam ma pre tehotné? V akých potravinách ho nájdeme?

Zoznámte sa s nenahraditeľnou zložkou stravy nielen budúcich mamičiek, ale aj detí a dospelých- kyselinou listovou.

Kyselina listová je vo vode rozpustný vitamín  zo skupiny  B-komplex ako vitamín B9, vitamín Bc a vitamín M, ktorý sa môže nazývať aj folát.  Výnimočný je tým, že ľudský organizmus ho nedokáže sám vyrobiť. Pritom je nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek a znižuje riziko srdcových chorôb. Kyselina listová pracuje priamo na bunkovej úrovni, pomáha pri ich delení a zúčastňuje sa na správnom vývoji nervovej sústavy, mozgu a miechy dieťaťa.

Zároveň je dôležitý počas celého tehotenstva, lebo prispieva k fyzickej i psychickej pohode budúcej mamičky. Odborníci uvádzajú, že ľudia trpiaci depresiou majú v tele znížený obsah kyseliny listovej. Toto tvrdenie neskôr otestovali aj prakticky – týmto osobám dlhší čas dodávali foláty vo forme výživových doplnkov. S výsledkov bolo zrejme, že po dlhodobom užívaní kyseliny listovej sa depresie u týchto ľudí radikálne znížili.

Za ďalšie nedostatok folátov vedie k málokrvnosti, tráviacim problémom, poruchám pohyblivosti a v tehotenstve môže viesť k vrodeným vývojovým chybám plodu, k spomalenému vývoju plodu alebo predčasnému pôrodu. Preto je dôležité dodávať telu tento vitamín počas tehotenstva pravidelne.

Odporúčaná dávka kyseliny listovej pre dospelú ženu je 200 mikrogramov denne. Budúce mamičky by ale mali dávku zvýšiť na 500 až 800 mikrogramov. Taktiež dojčiacim ženám sa odporúča približne 300 mikrogramov dennej dávky.

Nemajte obavu ak si myslíte, že v dennej strave nemáte dostatok folátov, vždy môžete siahnuť po vitamínových doplnkoch, ktoré telo dokáže ľahšie vstrebať ako priamo zo stravy.

Kyselina listová sa vyskytuje hlavne v tmavozelenej listovej zelenine, ako je špenát alebo v hlávkovom šaláte,  ďalej ju nájdete napríklad v brokolici, kapuste, špargli, v strukovinách, v sójových bôboch, koreňovej zelenine (reďkovky), orechoch, južnom ovocí (citrusy), lesných plodoch, droždí, alebo cereáliách.

Ideálna príprava jedál z týchto potravín je predovšetkým bez tepelnej úpravy, lebo takisto ako iné vitamíny aj kyselina listová sa vytráca s tepelnou úpravou. Takže budúce mamičky, užite si letné dobroty v podobe čerstvých šalátov, smoothie a zeleninových príloh.

Siahnite po tejto vitamínovej bombe a urobíte viac pre svoje zdravie a zdravie svojho dieťaťa.

Viac podobných článkov nájdete na našom blogu Fit maminy.