Diastáza, jej príznaky a ako ju liečiť

119x

Diastáza brušných svalov je problém, s ktorým sa po pôrode stretáva mnoho mamičiek. V tomto článku vám prinášame všetky dôležité informácie o diastáze, prevencií, príznakoch a jej riešení.

diastáza a jej príznaky

Čo to je diastáza?

Diastáza brušných svalov, latinsky diastasis recti, je zostúpenie všetkých brušných svalov v oblasti linea alba. Linea alba je väzivo, ktoré spája priamy brušný sval. Ide teda o komplexnú dysfunkciu svalov trupu, ku ktorej dochádza v dôsledku vnútrobrušného tlaku napríklad v období tehotenstva. K rozostúpeniu môže dôjsť v rôznych lokalitách po celej dĺžke, ale aj šírke priamych brušných svalov. Keď maternica s plodom rastie, za pomoci hormónu relaxín sa rozťahujú aj konce brušných svalov. Tento proces je samozrejme prirodzený a po adekvátnej popôrodnej rehabilitácii, bezpečnému cvičeniu, vhodnej strave je veľká šanca, že sa svaly opäť spoja.  Dôležité je si uvedomiť, ak žena po pôrode nedostane kvalitnú rehabilitáciu, môže sa diastáza zhoršiť.  Deje sa to väčšinou ženám, ktoré vstupovali do tehotenstva v horšom fyzickom stave so zhoršenou svalovou aktiváciou a koaktiváciou svalov panvového dna, brušných svalov, bránice a chrbtových svalov. Zároveň diastáza brušných svalov postihuje viac žien, ktorým chýbal pred tehotenstvom a v tehotenstve prirodzený pohyb. Ak ste v očakávaní dieťatka a chcete poradiť s cvičením prečítajte si náš článok ako na bezpečný tréning v 2 a 3 trimestri.

Príznaky diastázy alebo ako zistím či ju mám?

Keďže diastáza u žien po pôrode nie je bolestivá, môže v prvých počiatkoch, keď má mamička veľa iných povinností, uniknúť pozornosti. Vzniká až u 30% -40%  žien, takže je na mieste zistiť, čo na tele zanechalo tehotenstvo a pôrod a prípadne včas zabezpečiť potrebnú terapiu, edukáciu, prípadne tréning na obnovu pohybového systému. Najčastejším a najviditeľnejším príznakom diastázy brušných svalov je vypučené bruško, ktoré môže v mnohých prípadoch aj dlho po pôrode pôsobiť ako tehotenské. K ďalším symptómom môže patriť bolesť v oblasti krížov, zápcha alebo pocit nadúvania.

Ak ste po pôrode a nie ste si istá, či máte diastázu, jednoduché vyšetrenie si môžete orientačne vykonať aj sama.

  1. Ľahneme si na chrbát, pokrčíme dolné končatiny v kolenách
  2. zdvihnite jemne ramená  a nadvihneme hlavu, akoby sme chceli spraviť malý „brušák tak, že jednou rukou si budete podopierať hlavu a pozrite sa na bruško
  3. druhú ruku si dajte pod pupok a do stredu brušných svalov a zistite, či sa do medzery medzi brušnými svalmi zmestí jeden alebo viac prstov
  4. ak nahmatáte medzeru medzi svalmi väčšiu ako je šírka dvoch prstov, je pravdepodobné, že máte diastázu brušných svalov

Poprípade druhou možnosťou je keď z polohy, v ktorej ste, zdvihnete najprv pravú nohu, potom ľavú a snažíte sa ich vystreté udržať cca 20cm nad podložkou. Potom sa pozrite na bruško, či sa vám v oblasti rozstupu spravila strieška, ktorá symbolizuje diastázu.

Aká je prevencia? Alebo ako riešiť diastázu brušných svalov? Môžem s ňou cvičiť?

Najlepšou prevenciou je venovať sa športu a pohybu už od detstva. Samozrejme ak ste v období tehotenstva, určite je lepšie začať postupne cvičiť ešte pred pôrodom, aby si vaše telo pomaly zvyklo na záťaž. Pri cvičení je veľmi dôležité vykonávať cviky správne a tiež správne dýchať, aby došlo k aktivácii hlbokého brušného svalstva. Vyskúšajte zadarmo našu 7 dňovú výzvu pre tehotné a pripravte svoje telo na pôrod.

Avšak ani dostatok pohybu pred pôrodom nemusí zaručiť, že naše svaly a svalové fascie budú mať dobrú kvalitu, ak ten pohyb nie je správne vykonávaný. Množstvo žien trápi vytŕčajúce bruško hlavne po pôrode. Niekedy aj rok po pôrode sa cítia ako v druhom trimestri tehotenstva. Snažia sa vyhľadávať rôzne cviky na posilnenie brucha, ktoré narobia viac škody ako úžitku. Treba si uvedomiť, že správne nastavenie tréningu využíva princíp funkčnej integrácie svalov brucha, chrbta a bránice s využitím princípov dynamickej stabilizácie s typmi pohybov, ktoré používame aj v bežnom živote. Dôležitá je nervovo svalová kontrola (vysoko kontrolovaný pohyb) a udržanie tohto pohybu. Takýto typ tréningu je vhodné absolvovať s fyzioterapeutom alebo trénerom, ktorý je v tejto problematike dostatočne vzdelaný. Diastázu netreba podceňovať preto jej venujte čas už počas tehotenstva.

Cviky na diastázu pre ženy po pôrode

Ako sme sa dozvedeli s článku cviky na diastázu vám tento problém nevyriešia, pokým ich nevykonávate podľa určitých pravidiel. Jednoducho treba postupne skúšať pohyby a cviky systematicky a hlavne trpezlivo, vnímavo a dôsledne. Ak však chcete svoje telo po pôrode pomaly dostať späť do formy, po skončení šestonedelia určite skúste naše video na cviky po pôrode. Myslite však na to, že telo, a teda aj brušné svaly používate celý deň. Preto by ste mali dbať na ich správne a funkčné používanie aj pri bežných denných činnostiach. Veľmi dôležité, je tiež správne dýchanie.

Na záver milé fitmaminy vám môžeme poradiť, ak máte príznaky diastázy, určite sa vyhnite týmto činnostiam:

  • zdvíhaniu ťažkých bremien
  • buďte opatrné, ako zaťažujete brušné svaly – vstávajte z ľahu cez bok a podopierajte sa rukou
  • vyhýbajte sa niektorým cvikom, ako napríklad klasickým brušákom alebo sklápačkám 
  • pozor si treba dávať aj na silové cviky, šprinty, alebo aj cviky z jogy 

Vaše Fitmaminy