7 Vhodných potravín pre tehotné

368x

Si v túžobnom očakávaní? Potrebuješ poradiť aké potraviny sú vhodné alebo naopak škodia  tvojmu dieťatku a treba sa im vyhnúť? Poďme sa na to pozrieť.

Tehotenstvo je pre organizmus matky jedno z najnáročnejších období. Preto v tehotenstve viac ako inokedy záleží na stravovaní. Vaše telo na správne fungovanie potrebuje rôzne vitamíny a minerály, aby zabezpečilo pre dieťa to najideálnejšie podnebie pre rast a vývin.  V zásade platí, že zdravé potraviny vo všeobecnosti, ako sú porcie zeleniny a ovocia, by mali patriť aj teraz do vášho stravovania. Ktoré jedlá teda sú najviac prospešné a bez ktorých by ste sa nemali vedieť zaobísť? Pozrime si 7 najzákladnejších potravín ktoré nesmú chýbať vo vašom jedálničku.

Listová zelenina v tehotenstve

Hlávkový  šalát, rukola, kel, brokolica, kapusta či špenát sú plné antioxidantov vitamínov a minerálov a ľudskému organizmu prinášajú celý rad výhod. Budúce mamičky by mali listovú zeleninu zaradiť do svojej strave, nakoľko je zdrojom dôležitej kyseliny listovej a ďalších vitamínov skupiny B. Kyselina listová v tehotenstve sa odporúča pre svoj pozitívny účinok na zdravý vývoj dieťaťa v maternici.

Semiačka a oriešky v tehotenstve

sú bohatým zdrojom zdravých tukov, omega-3-mastných kyselín, bielkovín, minerálov a vitamínov. Obsahujú dostatok magnézia, ktorý  je dôležitý pre správnu funkciu svalov a nervového systému. Pomáha predchádzať kŕčom ktoré sú v tehotenstve častejšie. Odporúča sa jesť oriešky i semiačka v prírodnej forme, teda nesolené a nepražené.

Strukoviny v tehotenstve

Fazuľka, cícer, šošovica a iné strukoviny sa oplatí zaradiť do stravovania počas deviatich mesiacov tehotenstva. Strukoviny majú vysoký obsah bielkovín a železa. Obzvlášť ženy, ktoré nejedia dostatok mäsa, môžu ho čiastočne nahradiť práve strukovinami. Okrem týchto živín v strukovinách nájdeme aj zinok, ktorý znižuje riziko predčasného pôrodu alebo nízkej pôrodnej hmotnosti bábätka.

Domáce vajíčka v tehotenstve

Biologická hodnota domácich vajec je oveľa väčšia ako tých kupovaných v obchode. Preto ak máte možnosť si zaobstarať takéto vajíčka neváhajte. Žĺtok obsahuje cholín, ktorý  napomáha k zdravému vývoju nervovej sústavy a mozgu nenarodeného dieťaťa.

Ovsené alebo pohánkové vločky v tehotenstve

Vločky sú ideálny zdroj vlákniny, železa a sacharidov pre dostatok energie pre tehotné ženy. Vláknina navyše podporuje dobré trávenie. Preto si pripravte na raňajky misku ovsených vločiek s mliekom, ktoré obsahuje vápnik, dôležitý pre správny vývoj kostí dieťatka, aby ste ideálne naštartovali organizmus.

 

Čerstvé ovocné šťavy v tehotenstve

Ovocné šťavy (grep, pomaranč, ananás) sú ideálny zdroj na vitamín C, draslík a napomáhajú dodržiavane pitného režimu. ktorý napomáha správnemu krvnému obehu a zabraňuje niektorým zdravotným komplikáciám, ako je zápcha alebo opuchy končatín. Okrem toho rôzne ovocie obsahuje aj kyselinu listovú a mnoho ďalších látok. Pre mnohé budúce mamičky je čerstvá ovocná šťava záchranou pri ranných nevoľnostiach a vďaka obsahu spomínaných látok pomáha k správnemu zdravému vývoju bábätka.

Chudé mäso v tehotenstve

Mäso je bohaté na bielkoviny, ktoré plod potrebuje pre rast a vývoj. Chudé hovädzie mäso navyše obsahuje aj veľkú dávku železa  a vitamínov skupiny B.  Najlepšie je konzumovať kvalitné čerstvé mäso, pokiaľ možno v bio kvalite, nakoľko mäso kupované v obchodoch je často poznačené obsahom antibiotík, hormónov a  iných nežiaducich látok. Poprípade ak máte možnosť môžete zháňať mäso od domácich chovateľov.  V tehotenstve obzvlášť pozor a  vyhýbajte sa krvavým  steakom alebo nedostatočne tepelne upravenému mäsu.

Čerstvý ananás v tehotenstve

Čerstvý ananás je bohatý na vitamín C. Stimuluje  k tvorbe kolagénu, ktorý pomáha dieťatku pri tvorbe tkanív a rastu pokožky. Taktiež budúcej mamičke dodá železo, ktoré pomáha pri syntéze krvi a kyseliny listovej a vyhýba sa tak vrodeným chybám vášho dieťaťa. Navyše čerstvý ananás v tehotenstve obsahuje tráviace enzýmy, ktoré sú užitočné pri trávení. Obsahuje tiež vlákninu a menej nasýtených tukov, a tak pomáha zmierniť zápchy. Vitamíny B1 a B6 pomáhajú posilniť nervový systém a zmierniť rannú nevoľnosť.

Viac podobných článkov nájdeš na našom blogu Fitmaminy SK